StudioLine

”Jag känner mig heltrygg med People & Solutions”

När Emilia Lundgren, som driver frisörsalongen StudioLine i Östervåla, bestämde sig för att använda modern IT-teknik för att bättre serva sina kunder, föll valet av samarbetspartner på People & Solutions.

– Jag är verkligen jättenöjd! De lyssnar på mina önskemål och kommer alltid med snabba lösningar på alla idéer jag kastar fram, säger Östervålaföretagaren som genom det nya arbetssättet är en banbrytare i sin bransch.

Emilia Lundgren, som sedan 2017 i egen regi driver frisörsalongen StudioLine, beskriver sig själv som en utpräglad entreprenör.

– Jag är företagare i själ och hjärta, det snurrar hela tiden nya tankar i huvudet om utveckling och förbättringar, berättar 33-åringen som senaste tiden lagt mycket möda på att arbeta fram nya kundrutiner grundade på modern IT-teknik.

Emilia Lundgren i den 130 kvadratmeter stora frisörsalongen som bland annat innefattar nio stolar, tre schamponeringsplatser samt behandlingsrum för LPG (mekanisk bindvävsmassage)
Emilia Lundgren i samspråk med Julia Wahl, en av fem anställda hos StudioLine.

Östervålaföretagaren, som har fem anställda, drivs framför allt av att ge sina kunder tid och service – och i den andan föddes idén om att ta hjälp av modern IT-teknik för att erbjuda ytterligare flexibilitet och valfrihet. I slutet av fjolåret bestämde hon sig, i samarbete med Almi, för att göra allvar av planerna, men för att implementera ett nytt arbetssätt behövde hon också gedigen teknisk hjälp. Där kom People & Solutions in i bilden – vilket skedde vid ett inledande möte i januari.

– Jag upplevde direkt att People & Solutions tog mig på allvar, att jag inte bara var en i mängden, berättar hon.

I People & Solutions uppdrag ingick först och främst att designa  och starta upp en hemsida utrustad med en rad nödvändiga funktioner, vilket skett under vintern och våren. En annan viktig del har varit utbildning.

– Jag har fått lära mig vad alla konstiga förkortningar betyder, men framför allt att uppdatera och redigera hemsidan. Och det känns skönt att hela tiden ha dem att vända sig till när det behövs, upplyser Emilia Lundgren.

Det nya arbetssättet innebär i grunden att skräddarsy hårvård och hårvårdsprodukter, där kunden sedan i lugn och ro kan ta del av information samt beställa produkter och behandlingar utan att ens behöva ta sig till salongen. Där kunden istället använder smartphone, läsplatta eller dator.

– Först av allt skickar kunden in ett hårtest till oss. Efter analys följer ett digitalt möte, där vi ger individuell rekommendation och ger förslag på lämpliga hårvårdsprodukter som shampo, balsam, styling, färger och passande behandlingar. Tanken är också att kunna erbjuda prenumerationer och påminnelser på samma sätt, förklarar Emilia Lundgren som är spänd på hur den nya servicen kommer att tas emot bland salongens kunder.

– Förhoppningen är också att fler kunder utifrån ska få upp ögonen för oss.

Lanseringen av det nya sättet att serva StudioLines kunder sker nu under våren.

Text och foto: Johan Eriksson

Emilia Lundgren bland delar av sortimentet av hårvårdsprodukter.

Fakta om StudioLine:

StudioLine slog upp sina portar 2011 då Östervålaborna Emilia Lundgren och Julia Wahl tillsammans startade frisörsalongen i Centrumhuset i Östervåla.
Från början var inriktningen makeup, naglar och hår.

Sedan 2017 driver Emilia Lundgren frisörsalongen på egen hand, där Julia Wahl numera är en av fem anställda.

2020 flyttade StudioLine in i egenägda fastigheten på Kyrkvägen.

Salongen är 130 kvadratmeter stor, och innefattar nio stolar, tre schamponeringsplatser, behandlingsrum för LPG (mekanisk bindvävsmassage) samt gemenskaps- och personalrum.

Numera är inriktningen hårvård samt LPG (mekanisk bindvävsmassage).

Under våren lanseras en ny service för salongens kunder där alltmer av löpande rutiner, som bokningar, produktråd inköp av hårvårdsprodukter med mera kan skötas från kundens egen smartphone, läsplatta eller dator.

Emilia Lundgren utanför StudioLines lokaler på Kyrkvägen i Östervåla, dit salongen flyttade 2020

Bakgrund

Emilia Lundgrens idé handlade om att kunna erbjuda kunden:

– Beställning av hårtest samt bokning av digitalt möte
– Prenumeration på produkter som kunden själv kan beställa med hjälp av till exempel bank-id, samt information om hur många veckors mellanrum
– Notiser som hjälper kunden att komma ihåg vissa saker och notiser för att påminna om till exempel ”dags för inpackning idag” (kan ställas in av kunden)
– Tips och trix där StudioLine kan lägga ut videos med instruktioner, exempelvis gällande hårtvätt, snabb styling med mera

Förslag till teknisk lösning från People & Solutions:

– WordPress
– WooCommerce
– Webbhotell med mail

People & Solutions insats:

– Hjälp att ta fram lösning
– Mallar
– Programmering
– Integration
– Utbildning
– Support